Sekadar hiasan
Di sini saya ingin melahirkan rasa tidak puas hati yang amat-amat
sangat kepada Proton dan seluruh pihak yang berkenaan. Untuk
pengetahuan, saya baru sahaja membeli Proton Persona H-Line (full spec)
tapi setelah saya membeli kenderaan tersebut, hanya beberapa kali sahaja
dapat digunakan.
1700 km : Kerosakan pertama telah berlaku dimana kenderaan telah
mengeluarkan pelbagai bunyian serta keroasakan pada brek dan penjimatan
minyak. Hasilnya, terpaksa tinggal beberapa hari dengan penyelesaian
yang diberikan kononnya kereta lain pun mengalami masalah yang sama.
Juga telah ditipu oleh Pusat Servis Mutiara Damansara (3S center kononya
yang perkhidmatan macam hampas) kononnya telah menukar dashboard tapi
sebenarnya tidak.
3400 km : Kerosakan sama berulang kembali dan sekali lagi menghantar
ke Pusat Servis Mutiara Damansara (3S center kononnya). dapat kembali
kereta dengan masalah lain pula yang timbul dan ruang dalaman kenderaan
bercalar teruk.
8100 km : Kerosakan sama berulang kembali beserta dengan kerosakan
baru lagi yang muncul dan tidak dibaiki tetapi ditipu kononnya dibaiki.
10000 km : Hantar lagi ke Pusat Servis Mutiara Damansara untuk tukar
dashboard serta barang yang bercalar beserta dengan timbul juga masalah
baru.
Boleh dikatakan sepanjang proses menghantar ke pusat servis mutiara
damansara, perkhidmatan cukup-cukup mengecewakan dan masing-masing
seolah melepas tangan. Tidak lag masuk terpaksa tinggal kereta sehingga
kadang-kadang 4 hari untuk baiki.
Berikutan daripada masalah ini, saya telah membuat laporan kepada
banyak pihak dan masing-masing lepas tangan. Telah menelefon kononnya
Branch Manager Mutiara Damansara tapi tinggal harapan palsu kerana
mereka ini takkan panggil balik customer. kalau saya call pun untuk
beberapa kali tiada jawapan.
Saya juga telah membuat aduan kepada pihak-pihak yang berkenaan yang kononnnya membela pengguna pun sama juga tidak melayan.
Antaranya saya telah membuat aduan kepada NCC, jawapan yang diberikan
asyik sedang memproses aduan tanpa ada apa-apa jawapan daripada mereka
selepas itu.
Juga telah membuat aduan kepada KPDNKK juga cukup mengecewakan kerana
katanya hanya boleh menerima aduan tapi tidak boleh mengambil apa-apa
tindakan.
Yang paling mengecewakan ialah merujuk kepada Tribunal Pengguna dan
jawapan yang diberikan tidak dapat menolong kerana nilai harga kenderaan
itu sendiri. Saya cuba meminta nasihat daripada mereka namun jawapan
yang diberikan adalah sama ditambah lagi “kalau encik nak ambil tindakan
pergilah cari peguam, masuk mahkamah”.
Sekarang saya tidak tahu lagi kemana harus untuk mengadu seolah-olah
pengguna tiada kuasa langsung. Dimana hak kami? Cuba bayangkan lah, saya
terpaksa bayar bulanan untuk benda yang saya tidak guna. Dimanakah
Proton yang cakap berapi kononnya nak berikan perkhidmatan yang terbaik?
Kerana kereta sayan yang bermasalah, terus aduan saya tidak dilayan dan
dibakul sampahkan.
By: kamal
sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/kerosakan-serius-pada-proton-persona
Tiada ulasan:
Catat Ulasan